• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MEF
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • FBE, Yüksek Lisans - Proje Koleksiyonu
  • FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@MEF
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • FBE, Yüksek Lisans - Proje Koleksiyonu
  • FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Advanced Search

Churn prediction of a deal e-commerce website customers

Thumbnail

View/Open

YL-Proje Dosyası (13.71Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Çevik, Müge

Metadata

Show full item record

Citation

Çevik, M. (2017). Churn prediction of a deal e-commerce website customers, MEF Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye

Abstract

Today, there is a lot of deal e-commerce sites which are essentially marketplaces. They provide deals which are offered by merchandisers. Because of the nature of these sites there is no subscription model; customers continue because of price or interest or quality not because of subscription. It is normal to have some customers who stop buying, which is defined by "churn". Data mining is now a new technique to define "churned" customers and to have prediction who will churn and what should be against. In this project customers are clustered via unsupervised clustering technique for clusters as "newly purchased", "frequently purchased" and "mostly payed" and "churned". Random Forest Classifier is used to prove that the "churned" customer clusters have homogeneous character and also it has been proved that the "churned" labelled customers have actually no deal order after the observed time period. To recommend what should be done to regain the churned customers to the site the deal order history of these customers have been explored and the deal categories from which they have bought have been found.
 
Bugün, temelde bir pazar yeri olan birçok fırsat e-ticaret sitesi var. Bu siteler mağazaların ve dükkanların sundukları fırsatlar gösterirler. Bu sitelerin doğası gereği abonelik modeli yoktur, müşteriler fiyat veya ilgi veya kalite nedeniyle kalır, abonelik nedeniyle değil. Bazı müşterilerin alışverişi bırakması normaldir ki bunlar "kaybedilmiş" olarak tanımlanır. Veri madenciliği teknikleri, "kaybedilmiş" müşterileri tanımlamak, hangi müşterilerin "kaybedileceğini" tahmin etmek ve buna karşı ne yapılması gerektiğini bulmak için yakın zamanlarda kullanılmaya başlanmıştır. Bu projede, müşteriler denetimsiz kümeleme tekniği kullanılarak "yeni satın almış", "sık satın almış" ve "en çok para ödenmiş" ve "kaybedilmiş müşteri" kümelerine bölünmüştür. Kaybedilmiş müşteri sınıflarının karakteristiğinin homojen olduğunu kanıtlamak için Rastgele Orman Sınıflandırıcısı kullanılmıştır, ayrıca "kaybedilmiş müşteri" etiketli müşterilerin gözlem yapılan zaman periyodu sonrasında hiçbir fırsat satın alımı gerçekleştirmediği de ispatlanmıştır. Bu projede, "kaybedilmiş" müşterileri siteye geri kazanmak üzere ne yapılması gerektiğini önermek için, bu müşterilerin fırsat sipariş geçmişleri keşfedilmiş ve satın aldıkları fırsatların kategorileri bulunmuştur.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11779/1152

Collections

  • FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu [116]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@MEF

by OpenAIRE

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorTitlesORCIDSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorTitlesORCIDSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || MEF University || OAI-PMH ||

MEF University Library, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
MEF University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@MEF:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.