• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MEF
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • FBE, Yüksek Lisans - Proje Koleksiyonu
  • FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@MEF
  • Enstitüler
  • Fen Bilimleri Enstitüsü
  • FBE, Yüksek Lisans - Proje Koleksiyonu
  • FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Advanced Search

Churn prediction in vodafone Turkey

Thumbnail

View/Open

YL-Proje Dosyası (6.587Mb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2017

Author

Genel, Gökhan

Metadata

Show full item record

Citation

Genel, G. (2017). Churn prediction ın vodafone Turkey, MEF Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye

Abstract

This Capstone Project focuses on finding a churn pattern in Vodafone postpaid consumer subscribers. The churn value refers to disconnection from subscription via port-out / Mobile number portability (MNP). It is one of the most important items that demonstrate revenue-loss. The subscriber who churned with MNP switches to a rival GSM operator. The cost of keeping an existing customer is generally cheaper than the cost of acquisition of a new customer. Focusing on customer retention is one of the most profitable strategy for growth. Statistical analysis and machine learning can help analyze churn activities and they can even alert companies when their existing customers are likely to churn. By using machine-learning algorithms, this project aims to detect Vodafone postpaid consumer subscribers who are likely to churn. This project will help the company to decrease its revenue loss.
 
Bu Capstone Projesi, faturalı mobil telefon hattına sahip Vodafone Türkiye bireysel abonelerinin numara taşıma vasıtasıyla diğer operatorlere geçiş sürecindeki paternleri belirlemeye ve henüz numara taşıması yapmamış aktif müşterilerde bu olasılığı tahminlemeye odaklanmaktadır. Rakip GSM operatorüne numara taşıma, bu şirketler için en önemli gelir kaybı kalemlerinden biridir. Numara taşıma ile hattı iptal edilen abone, geçiş yaptığı operatörde aktif olarak yaşam döngüsüne başlar. Sektöründe pazar liderliği hedefleyen şirketler için de churn oranının azaltılması çok önemli bir noktayı temsil etmektedir. Numara taşıma vasıtasıyla kaybedilen her abone rakip firmalarda yeni abone olarak sayılacağı için bir numara taşıma işlemi, abone sayısı bakımından incelendiğinde diğer operatörlerle abone sayısı farkı eksi yönde "iki abone" olarak değişmektedir. Numara taşıma işlemi çok önemli bir gelir kaybı kalemi yaratmasının dışında müşteri memnuniyetinin izlenmesi açısından da önemli kalemdir. Bir kullanıcı Net Promoter Score veya call center aramaları ile memnuniyet derecesini belirtebilir. Buna karşın aldığı hizmetin yeteri kadar iyi olmadığını düşünen müşteriler mevcut hatlarını geri bildirim olmaksızın iptal ettirebilirler. Numara taşıma yapan abonelerin yarattığı paternlere yakın paterne sahip aboneler belirlenerek gerekli aksiyonlar alınabilir. Bu abonelerin belirlenerek numara taşımaktan kaçındırılması, dolaylı yoldan müşteri sadakatinin artmasına yardımcı olacaktır.
 

URI

https://hdl.handle.net/20.500.11779/1162

Collections

  • FBE, Yüksek Lisans, Proje Koleksiyonu [116]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@MEF

by OpenAIRE

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorTitlesORCIDSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorTitlesORCIDSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || MEF University || OAI-PMH ||

MEF University Library, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
MEF University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@MEF:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.