• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@MEF
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | Guidance and Psychological Counseling
  • EF, RPD, Makale Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@MEF
  • Fakülteler
  • Eğitim Fakültesi
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | Guidance and Psychological Counseling
  • EF, RPD, Makale Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Advanced Search

Hadi oynayalım: Okul öncesi çocukların otorite, kural ve kural ihlalini oyun bağlamında değerlendirmeleri

Thumbnail

View/Open

Full Text - Article (846.2Kb)

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2020

Author

Acar, Melike
Özen, Ayşegül
Kılıç, Özge

Metadata

Show full item record

Citation

Melike, A., Ayşegül, Ö., & KILIÇ, Ö. (2020). Hadi Oynayalım: Okul Öncesi Çocukların Otorite, Kural ve Kural İhlalini Oyun Bağlamında Değerlendirmeleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(3), 1429-1437. DOI: https://doi.org/10.24106/kefdergi.4066

Abstract

Bu çalışmanın amacı Sosyal Alan Kuramını (Turiel, 1983) kullanarak okul öncesi dönemdeki çocukların iki farklı oyun bağlamında otorite, kural ve kural ihlaline yönelik değerlendirme ve gerekçelerini incelemektir. Bu amaçla, 3 farklı sosyoekonomik düzeydeki okul öncesi kurumuna devam etmekte olan 5 yaş grubundan toplam 37 (21 kız, 16 oğlan) çocukla yarı yapılandırılmış klinik görüşmeler yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları Sosyal Alan Kuramıyla yapılan diğer çalışmaların bulgularıyla tutarlı olup çocukların ahlaki alanla sosyal-geleneksel alanı farklı değerlendirdiklerini göstermiştir. Ahlaki alan içerisinde tanımladıkları basketbol oyununda rakibi geçmek için vurmak kuralını otoritenin kaldırmasını olumsuz değerlendirmişler ve kuralın yokluğunda bile vurmanın yanlışlığını “başkasına zarar vermeme” ilkesine dayandırarak gerekçelendirmişlerdir. Bulgular Sosyal Alan Kuramı bağlamında erken çocuklukta sosyal gelişim ve oyun ilişkisine değinilerek tartışılmıştır.
 
The primary purpose of this study was to examine preschool children’s judgment and justifications about authority, rules, and rule violations in the play context by using Social Domain Theory (Turiel, 1983). A total of 37, 5-years-old preschool children (21 girls, 16 boys) from three different preschools were individually interviewed by using semi-structured clinical interviews. Results were consistent with other research findings using Social Domain Theory and revealed that preschool children differentiated the moral domain from the social-conventional domain. Children defined basketball within the moral domain by disapproving the authority who changed the rule of no harm. They evaluated physical harm to the opponent as not acceptable by using the “no harm” principle. The discussion section focused on the relationship between play and social development during early childhood.
 

Source

Kastamonu Education Journal

Volume

28

Issue

3

URI

https://doi.org/10.24106/kefdergi.4066
https://hdl.handle.net/20.500.11779/1396

Collections

  • Araştırma Çıktıları, TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [106]
  • EF, RPD, Makale Koleksiyonu [41]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Instruction | Guide | Contact |

DSpace@MEF

by OpenAIRE

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorTitlesORCIDSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeThis CollectionBy Issue DateAuthorsInstitution AuthorTitlesORCIDSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess Type

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Guide|| Instruction || Library || MEF University || OAI-PMH ||

MEF University Library, İstanbul, Turkey
If you find any errors in content please report us

Creative Commons License
MEF University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@MEF:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.