Türk hukukunda internet ortamında mal satışına yönelik sözleşmelerde cayma hakkının kullanılması
Citation
Isintan, P. (2022).Türk Hukukunda İnternet Ortamında Mal Satışına Yönelik Sözleşmelerde Cayma Hakkının Kullanılması. MEF Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi. 1(2). ss.239-275.Abstract
Tüketiciye kayıtsız ve şartsız olarak yapmış olduğu işlemden kurtulma imkanı sağlayan cayma hakkı 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'da çeşitli tüketici işlemleri için öngörülmüştür ve tüketici açısından önemli bir imkandır. Cayma hakkının varlığı özellikle internet ortamında tüketiciyi daha rahat işlem yapmaya sevk eder. Covid-19 pandemisi sırasında önemi daha da iyi anlaşılan İnternet üzerinden kurulan mesafeli sözleşmeler artık modern hayatın bir parçası haline gelmiştir. Bu tür sözleşmelerin sıklıkla kurulduğu ve platform olarak tabir edilen çevrimiçi pazar yerleri tüketicinin çok kolaylıkla alışveriş yapmaya yönlendirildiği mecralardır. Bu bağlamda İnternet üzerinden bir taşınır satışına taraf olan tüketicinin korunması TKHK md.48 ile buna dayanarak çıkartılan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği kapsamında gerçekleşir. Söz konusu mevzuatta yakın zamanda önemli değişiklikler yapılmıştır ve bunların bir kısmı cayma hakkının kullanımına ilişkindir. Bu çalışmada, sözleşme kurulduktan sonra tüketicinin korunması yönündeki en önemli araç olarak gördüğümüz cayma hakkı ve bu hakkın kullanılmasına ilişkin mevzuatta gerçekleşen son değişiklikler ele alınacaktır. The right of withdrawal, which allows the consumer to unconditionally be freed from the transaction, is stipulated in the Law No. 6502 on the Protection of Consumers far various consumer transactions and is an important opportunity far the consumer. The existence ofthe right of withdrawal encourages the consumer to make transactions more easily, especially on the internet. Distance contracts established over the internet, the importance of which was better understood during the Covid-19 pandemic, have now become a part of modern life. Online marketplaces referred to as platforms are mediums where such contracts are frequently and easily established by the consumers. in this context, the protection of the consumer who is a party to a sale of movable goods over the internet is realized within the scope of Article 48 of the Law no. 6502 and the Regulation on Distance Contracts issued on the basis thereof. Significant amendments have recently been made in the said legislation and some of them are related to the use of the right of withdrawal. in this study, the right of withdrawal, which we see as the most important tool for the protection of the consumer after the conclusion of the contract, and the recent changes in the legislation regarding the exercise ofthis right will be discussed.